El recent tancament de Concord ha estat un exemple clar de com fins i tot els jocs de gran perfil, amb suport milionari, poden fallar en el mercat competitiu actual. Tot i tenir mecàniques úniques i el suport de PlayStation Studios, Concord no va aconseguir captar una base de jugadors sostenible, cosa que va portar al seu final prematur en qüestió de dies. Ja que vaig rebre un codi de PlayStation, vaig tenir l’oportunitat d’explorar el joc a fons abans de la seva sobtada retirada de les botigues digitals.
Un preu massa alt
El desafiament més gran del joc va ser el seu preu. En una era en què els jocs de trets més populars, com Overwatch 2 i Valorant, dominen el mercat amb models gratuïts, demanar als jugadors que paguessin 40 i euros per Concord va ser una proposta difícil. Molts jugadors simplement no estaven disposats a invertir en una nova IP quan les franquícies establertes oferien experiències similars de forma gratuïta. La manca d’un conjunt de personatges reconeixibles va distanciar encara més els possibles jugadors.
A diferència de Overwatch o Apex Legends, que compten amb herois memorables, Concord no va aconseguir crear una connexió amb els seus personatges, deixant-lo sense una identitat forta. Sense cap dubte, les cinemàtiques que s’havien preparat, volien aprofundir en aquests, però ni tan sols a mesos del llançament en coneixíem la majoria dels detalls.
Objectiu: Concord
A més, el joc va patir una manca de contingut en el seu llançament. Tot i que el joc en si era sòlid, amb un moviment fluid, jugabilitat precisa i un sistema de progressió ben dissenyat, el nombre limitat de mapes i modes de joc va suposar un gran problema. Els jugadors es van cansar ràpidament del contingut disponible, i l’absència de missions cooperatives contra bots, va disminuir encara més la seva rejugabilitat. Malgrat el potencial de la seva història i els desbloquejables, simplement no hi havia prou elements per mantenir els jugadors compromesos. D’estrenar-se a Steam amb poc més de 600 jugadors, ràpidament el número va baixar a vora els 100.
Tampoc va ajudar que certs usuaris de X i altres xarxes socials, compartissin que el joc es dirigia massa específicament a certs col·lectius. Segons ells, aquest enfocament alienava un públic més ampli, contribuint a la seva recepció tèbia. Això, combinat amb la competència en el gènere, va deixar Concord lluitant per trobar el seu lloc.
En retrospectiva, els fonaments del joc eren prou forts com per, amb diferents decisions, especialment pel que respecta a la monetització, haver trobat un nínxol. Ara, amb el joc retirat de les botigues, només el temps dirà si els desenvolupadors poden reformular Concord en un producte que escaigui millor amb les tendències i expectatives actuals. I és que amb 8 anys de desenvolupament, ha plogut molt.
De moment, Concord es queda com una lliçó en la importància d’entendre les dinàmiques del mercat, especialment en un espai tan ple i en evolució ràpida.