Un viatge de vincle i decadència
Nomada Studio va captivar els cors dels jugadors de tot el món amb Gris, un joc independent visualment espectacular que va ajudar l’estudi barceloní a trobar el seu propi espai en la indústria. Conegut per la seva treballada presentació, la delicada narrativa i la profunditat emocional, Gris va establir un estàndard alt per a jocs atmosfèrics amb temes ressonants. Publicat per Devolver Digital, es va convertir ràpidament en un referent sobre l’art dins els videojocs.
Ara arriba Neva, el nou projecte de Nomada Studio, que a primera vista es percep com una mena de successor espiritual de Gris. Manté molts dels elements que van fer que Gris fos tan estimat: visuals preciosos, una presentació altament estilitzada, cinemàtiques magistralment treballades i una banda sonora que evoca emocions en cada moment. Tot i això, mentre Neva pot semblar familiar al principi, ràpidament es consolida com una experiència única, teixint una història de companyia, pèrdua i lluita.
La història d’Alba i Neva
Al cor de Neva hi trobem la història d’Alba, una jove unida a un cadell de llop, anomenada Neva. Després d’un tràgic enfrontament amb unes criatures fosques que corrompen el món que les envolta, Alba i Neva inicien un viatge a través d’una terra que es va desintegrant a poc a poc. Aquest vincle, format arran de la tragèdia, es converteix en el nucli emocional del joc. Mentre el seu món es descompon, la seva relació es posa a prova i es profunditza, convertint la narrativa en una exploració de la confiança, el creixement i la supervivència davant de les adversitats.
Jugabilitat en evolució
La jugabilitat de Neva és enganyosament senzilla al principi, introduint-nos de manera suau amb mecàniques bàsiques. El viatge d’Alba comença amb la capacitat de saltar i fer atacs bàsics, una necessitat per defensar-se dels enemics i continuar avançant. No obstant això, a mesura que el joc progressa i el vincle entre Alba i Neva es fa més profund, les mecàniques evolucionen conjuntament amb la relació. Els jugadors desbloquejaran, per exemple, l’habilitat d’esquivar, la qual permet realitzar maniobres més complexes durant els combats i els reptes de plataformes. Les seccions de plataformes sovint estan bellament integrades amb els entorns.
Una mecànica clau és el botó dedicat a interactuar amb Neva. Prement aquest botó, Alba crida al cadell de llop en qualsevol moment, reforçant la importància de la seva connexió. Això em recorda a les senzilles, però emocionalment intencionades interaccions que vèiem a Luigi’s Mansion, on Luigi cridava el seu germà Mario. Un toc simple però encantador, que afegeix ressonància emocional a la jugabilitat.
La combinació entre plataformes i combat crea un ritme especial, amb Neva sovint liderant durant les seccions de plataformes, arribant a fer de guia a través dels paisatges perillosos. El combat, en canvi, introdueix una dinàmica diferent, amb Alba enfrontant-se a monstres que de vegades posseeixen animals. En aquests moments, Neva es converteix en una aliada indispensable, llençant-se contra els enemics per immobilitzar-los i permetre que Alba els ataqui.
Progressió i desafiaments
Un dels aspectes més impressionants de Neva és com manté la jugabilitat fresca al llarg de les seves cinc hores de durada. El sistema de progressió introdueix constantment noves habilitats i desafiaments, assegurant que els jugadors es mantinguin compromesos durant tot el viatge. Així com el món que envolta Alba i Neva es desintegra, els desafiaments s’intensifiquen amb l’aparició de nous tipus d’enemics i trencaclosques que requereixen tant habilitat com estratègia.
Visualment, Neva és tota una meravella, amb el seu món vibrant i eteri que proporciona un escenari impressionant per a la història. Tot i això, aquest estil visual de vegades juga en contra de la jugabilitat, ja que alguns elements poden ser difícils de distingir, creant moments de frustració. Afortunadament, els desenvolupadors han inclòs dos modes de joc: un mode estàndard que ofereix un equilibri entre repte i exploració, i un altre mode més accessible per a aquells que volen centrar-se en la narrativa. A més, Neva compta amb un menú ampli d’accessibilitat, que permet als jugadors adaptar l’experiència a les seves necessitats.
Un successor digne
Tot i que Neva comparteix alguns elements amb Gris, finalment es consolida com una experiència pròpia, profunda i emocionalment ressonant. La relació entre Alba i Neva afegeix una dinàmica que la diferencia del seu predecessor, mentre que la seva presentació i banda sonora emotives submergeixen els jugadors en un món tant bell com devastador. La combinació de plataformes, combat i trencaclosques, juntament amb un sistema de progressió ben equilibrat, assegura que la jugabilitat sigui més que correcta, fins i tot en els moments més frustrants.
Amb aproximadament cinc hores de durada, Neva pot semblar breu, però és una experiència que perdura molt després de veure els crèdits finals. Nomada Studio ha creat un altre cop un joc que mostra el poder de la narrativa a través de la jugabilitat, i amb Devolver Digital, continuen superant els límits del que els jocs poden aconseguir. Si Gris et va robar el cor, Neva és un viatge que no et voldràs perdre.
Avís sobre la traducció al català
Convé destacar que la traducció al català del joc arribarà en un futur. Al menú del joc no s’hi pot canviar l’idioma, el qual va vinculat al del dispositiu. Això, pot provocar que a consoles la traducció al català sigui inaccessible.
Per estar sempre a l’última de les principals novetats del món dels videojocs en català, recordeu seguir-nos a Twitter, Facebook o Telegram.