Cyber Citizen Shockman, desenvolupat per Masaya i publicat per Ratalaika Games i Shinyuden, és una reedició del joc original Shubibinman del 1989. Aquesta nova versió té com a objectiu portar el títol clàssic a plataformes modernes, oferint un viatge nostàlgic per als entusiastes dels jocs retro. No obstant això, el joc es veu afectat per controls lents, mecàniques antiquades i la manca d’innovació. Així i tot, amb un preu reduït i alguns extres benvinguts, pot resultar interessant per al seu públic clau.
Shubibinman
El Shubibinman original, llançat el 1989, era un joc d’acció i plataformes de desplaçament lateral per a PC Engine. Va guanyar l’estatus de joc de culte per la seva barreja única de plataformes, combat i elements de RPG. El joc presentava un ambient futurista, on els jugadors controlaven herois cíborg encarregats de salvar el món d’una organització malvada. Malgrat la seva popularitat al Japó, Shubibinman no va veure un llançament oficial a l’Occident fins a aquesta reedició del 2023.
Jugabilitat de la vella escola
Cyber Citizen Shockman manté els elements de jugabilitat bàsics del Shubibinman original, amb un mapa que mostra diferents camins, cadascun d’ells conduint a una breu fase de plataformes plena d’enemics i trampes. Les batalles contra els caps ofereixen una barreja de dissenys estil mecha i monstres, amb estratègies que van des de l’atac ràpid fins a enfrontaments que requereixes més estratègia. La pantalla del mapa ofereix diàlegs, opcions de curació i millora d’armes.
No obstant això, els controls del joc són el seu punt feble. La velocitat de moviment del personatge és extremadament lenta i el sistema d’inèrcia provoca desplaçaments frustrants en intentar corregir la posició. Les fases curtes semblen dissenyades d’acord amb aquestes limitacions, però fa la sensació que és un intent poc elaborat per allargar la durada del joc.
PC Engine de cap a peus
Cyber Citizen Shockman ofereix algunes característiques de disseny interessants, especialment per la seva època. Per exemple, la possibilitat de triar un personatge masculí o femení, tot i que es controlen de la mateixa manera. A més d’un mode de joc simultani per a dos jugadors. El sistema de botiga i millora proporciona objectius alternatius. Visualment, el joc té una aparença i sons acceptables per a un títol primerenc de PC Engine, amb una estètica encantadora que no estranyaria gens veure en jocs independents d’avui en dia.
No obstant això, el joc pateix de mecàniques de salt i moviment molt antiquades, la qual cosa fa difícil recomanar-lo. A més, la manca d’innovació o modernització en el disseny del joc fa que se senti antic en comparació amb els títols contemporanis. Al cap i a la fi, igual que en la reedició de Cannon Dancer – Osman, Ratalaika ha optat per oferir l’experiència original. Sí que és cert, que el públic amant dels jocs retro s’hi sentirà com a casa, a més de preservar le joc original.
Una revisió apreciada
Parlant de Ratalaika, la seva tasca amb aquesta reedició té una presentació bàsica, però ofereix un conjunt complet d’opcions per ajustar la imatge, la curvatura de la pantalla, el gamma i altres opcions. Les funcions d’avanç ràpid i retrocés fan que el joc sigui més accessible. A més, la galeria proporciona una distracció agradable amb escanejos nets del manual i altres il·lustracions.
Conclusió
Cyber Citizen Shockman és una petita joia de la història dels videojocs que pot captivar als entusiastes retro més acèrrims, però es veu afectat pels inconvenients de l’època. Tot i que es pot passar una estona divertida dedicant-se de ple a aprendre el joc, continua sent un joc brusc. Tanmateix, el seu baix preu i funcions d’accessibilitat, així com la galeria d’art, el fan una proposta prou interessant per a tothom. En resum, els fans de Shubibinman poden apreciar la nostàlgia, però la resta podrien trobar l’experiència poc emocionant.
Versió analitzada: Nintendo Switch
Còpia del joc proporcionada per Ratalaika Games / PR Hound